Cumartesi , 21 Aralık 2024

2022 Bahar Dönemi Online Başlıyor!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2022 BAHAR DÖNEMİ

ONLINE SEMİNERLER

Açılış Semineri:

ÇIKIŞ BURADAN
PERSPEKTİFİ VE PARADİGMAYI DEĞİŞTİRMEK

Konuşmacı: FİKRET BAŞKAYA

Tarih: 26 Mart Cumartesi Saat: 19.30


 

PROGRAM: 

  • OSMANLI’DA MARKSİZM VE SOSYALİZM (1905-1919)

EROL ÜLKER

STEFO BENLİSOY

Y. DOĞAN ÇETİNKAYA

YAŞAR TOLGA CORA

Y. Doğan Çetinkaya
Osmanlı’da Osmanlıca Marksizm
Stefo Benlisoy
Osmanlı’da Devrimci Sendikalizm ve İstanbul’da İşçi Örgütlenmesi
Yaşar Tolga Cora
İstanbul’da Ermeni Devrimci Öğrenciler ve Dergileri Gaydz (Kıvılcım)
Erol Ülker
1919 Seçimlerinde Sosyalistler ve Numan Usta

Başlama Tarihi: 28 Mart Pazartesi Saat: 19.30


 

  • GÜNÜMÜZDE AYDINLANMA NEDİR?

ALİ AKAY

 Başlama Tarihi: 9 Mayıs Pazartesi Saat: 19.00

 


 

  • NEOLİBERAL FELAKETİN BAKİYESİ KRİZLER VE ÇIKIŞLAR

ALİ YALÇIN GÖYMEN

GÜL KÖKSAL

NİLAY ETİLER

ÖZGÜR NARİN

 ÖZLEM IŞIL

SELMA DEĞİRMENCİ

URAZ AYDIN

 Başlama Tarihi: 29 Mart Salı Saat: 19.00

Haftalık Program:

 

 

  Tarih İsim Ders
I.                   Hafta 29 Mart 2022 Ali Yalçın Göymen Siyasetin Krizi ve Strateji Tartışmaları
II.                 Hafta 5 Nisan 2022 Özgür Narin Dijitalleşme ve Üretim
III.              Hafta 12 Nisan 2022 Nilay Etiler Sağlık Sisteminin Dönüşü
IV.              Hafta 19 Nisan 2022 Selma Değirmenci – Özlem Işıl Gıda Güvenliği
V.                Hafta 26 Nisan 2022 Uraz Aydın İdeoloji ve Estetik
VI.              Hafta 3 Mayıs 2022 Gül Köksal Kent ve Mimari

 

 


  

  • PSİKODİNAMİK FİLM OKUMALARI

AGAH AYDIN

AYŞE DEVRİM BAŞTERZİ

BİLAL ERSOY

CEM KAPTANOĞLU

HAKAN KARAŞ

İBRAHİM FUAT AKGÜL

ONUR ÖZALMETE

TANER YILMAZ

Haftalık Program: 

 

Tarih

Konuşmacı

Film

İçerik

01.04.2022 Hakan Karaş

 

Anne! (2017) İblisleri Bağrına Basmak
08.04.2022 Taner Yılmaz

 

Drive My Car (2021) Kesişme
15.04.2022 Bilal Ersoy

 

Körkütük (2020) ‘Uygarlığın Huzursuzluğu’
22.04.2022 İbrahim Fuat Akgül

 

Küçük Anne (2021) Zamansız
13.05.2022 Cem Kaptanoğlu

 

Gözler Tamamen Kapalı (1999) Aşığın aradığı, maşukta saklı değildir. Aşkın bütün sorunu budur veya Aragon’un deyişiyle mutlak aşk yoktur.
27.05.2022 Onur Özalmete

 

Solaris (1972) Yoksa gerçeklik koca bir yalan mı?
03.06.2022 Ayşe Devrim Başterzi

 

Annette (2021) Gülmekten Ölmek
10.06.2022 Agah Aydın

 

Yukarı Bakma (2021) Yeni Dünya Eski İnsan

 

 Başlama Tarihi: 1 Nisan Cuma Saat:  Saat: 19.00


 

  • YA EKOSOSYALİZM YA YIKIM:

ÖLEN BİR GEZEGENDE DEVRİMİN ACİLİYETİ

FOTİ BENLİSOY

Marx ve Engels’e göre işçi sınıfı kapitalizmi yıkarak sosyalizme ulaşma kapasitesine sahipti fakat bu sonuç kesinlikle kaçınılmaz değildi. Kaçınılmaz olan tek şey sayısız gerçekleşme biçimleriyle sınıf mücadelesiydi. Ancak tarihsel materyalizmin kurucuları, kalıcı bir işçi sınıfı zaferi olmaksızın sınıf mücadelesinin süresiz olarak ilanihaye devam edeceğine de inanmıyorlardı. Kapitalizmin anarşik, cinai ve kendi kendini tahrip etmeye meyyal doğası gereği, insanlığı ciddi bir toplumsal gerileme anlamına gelecek çeşitli felaketli sonuçlara doğru ittiğini görüyorlardı. Daha 1848’de sömürülenlerin sömürenleri devirememeleri durumunda gündeme gelebilecek bir olasılık olarak “mücadele eden sınıfların ortak yıkımı”ndan bahsetmelerinin nedeni budur. Tarihte radikal bir kırılma olmaz, devrimci bir kopuş gerçekleşmez ve mevcut olan sürgit devam ederse gelecek olanın barbarlık olacağına dair anlayış, Rosa Luxemburg “ya sosyalizm ya barbarlık” demeden çok önce ifade edilmişti. Karl Kautsky dahi benzer bir yöne işaret ediyor ve şöyle yazıyordu: “Eğer sosyalist düzen gerçekten imkânsızsa modern toplum, Roma İmparatorluğu’na iki bin yıl önce olduğu gibi gerileyecek ve sonuçta barbarlığa geri dönecektir.” İşte bugün karşı karşıya olduğumuz ekolojik çöküş çağı, tarihsel materyalizmin kurucu figürlerinin bu öngörüsünü bütün aciliyetiyle önümüze koymaktadır. Kapitalizmin bir üretim tarzı kadar bir yıkım tarzına dönüştüğü günümüzde devrim, gezegendeki tüm yaşam için artık kelimenin gerçek anlamıyla bir hayat memat meselesidir.

 

 Başlama Tarihi:  28 Nisan Perşembe Saat: 19.30-6 Hafta

 


  • GERMANİSTİK ve EDEBİYAT SOSYOLOJİSİ

NAZİRE AKBULUT

Program: 
1. Hafta
Çerçeve Hikaye (Asıl/İç Hikaye) (14.-19. Yüzyıllar)
İlk üç hafta (Alman) ulusal edebiyat konularına yer verilecek. Bu doğrultuda edebi bir
teknik olan ‘çerçeve hikaye’ ne zaman ortaya çıktı, hangi metinlerde efektif kullanıldı
ve Alman edebiyatındaki yansımaları metinlerle örneklenecektir.
2. Hafta
Alman edebiyat tarihinde 19. yüzyıl akımları
19. yüzyılda toplumsal sorunlara duyarlı iki edebi akım: Vormärz (1815-1848) ve
Naturalismus (1880-1895) özellikleri, yazarları ve bir iki eser değerlendirilecektir.
3. Hafta
Bir Alman yazar, eserleri, çağı ve çağdaşları: Wolfgang Borchert (1921-1947)
İkinci Dünya Savaşı öncesi ve sonrası edebiyat akımları ile minimal öykülerden
örneklerle tanıtılacak ve eleştirilecektir.
4. Hafta
“Selahattin Demirtaş’ın Kısa Öyküsü ‘Gün Olur Devran Döner’ (2019) ile Conrad
Ferdinand Meyer’in Balladı ‘Die Füße im Feuer’ (1882) Adlı Metinlerde Suç ve
Ceza”
Karşılaştırmalı edebiyat yöntemi bağlamında, bir makale ile somutlaştırılacaktır.

Başlama Tarihi  11 Mayıs Çarşamba Saat: 19.30 – 4 Hafta 


Cumartesi: 19.00

  • DİNLER VE DÜŞÜNCELER TARİHİ 2 – ANTİK MISIR

GALİP KILIÇ

Bergson’a göre din, zekânın dağınıklığı ve çaresizliği karşısında doğanın koruyucu tepkisi ve daha da ileride hayatın bütününe bağlanma, hayat hamlesinin en derinidir.

 

Edward Sapir’e göre din, günlük yaşantının anlaşılmaz ve tehlikeli ortamı içinde gönül huzuruna iç huzuruna götürecek bir yolun bulunmasıdır ve çok karmaşık bir yapıya sahiptir, doğa ve toplumla ilgili olguları açıklamada insanlara yardımcı olur.

 

Psikologlara göre din bir üst benlik olayıdır. Bireyi topluluğa bağlayan kişisel yapısının projeksiyon aracılığıyla belirlediği ikincil kurumlardır.

 

Sosyologlar ise dini toplumla açıklarlar.

 

Din doğaüstüdür ve dolayısıyla duyularımızla algıladığımız dünyanın ötesini de kapsar.

Bütün dinler kutsalı temsil eden dini sembollere sahiptir.

Doğaüstü varlıkları ve güçleri olumlu şekilde kullanabilmek için dualar, şarkılar, danslar, ikramlar, kurbanlar gibi birçok farklı ibadet türlerini içerirler.

Birçok din, genel bir evren ve yaradılış teorisi sunar. Bu teori, o dinin mensuplarına yaradılışı ve gelecekle ilgili bilgileri açıklar.

Her dinin belirli gelenekleri, efsaneleri, azizleri, ilahileri, ibadetleri ve sık sık tekrarlanan ritüelleri vardır.

Antik Mısır coğrafyasında, çeşitli din ve inançlar arasında karşılaştırmalı bir yolculuk yapılacaktır.

SOHBET (30 hafta )

 

  • Antik mısır kısa tarihi, hanedanlıklar ve firavunlar. (3 hafta)
  • Antik mısır dini inanç sistemi, dini edebiyat ve tanrılar. (3 hafta)
  • Antik mısır Hermopolis‘in sekizli tanrı sistemi, Ogdoad. (3 hafta)
  • Heliopolis‘in dokuzlu tanrı sistemi, Ennead. (4 hafta)
  • Mu, Atlantis ile Osiris ve Hermes ilişkisi. (3 hafta)
  • Hermetik felsefe ve ezoterizm. (5 hafta)
  • Aton tek tanrılı din denemesi.                                   (2 hafta)
  • Elefantin‘in üç tanrısı/üçlemesi. (1 hafta)
  • Tebes‘in üç tanrısı/üçlemesi. (1 hafta)
  • Memfis‘in üç tanrısı/üçlemesi. (1 hafta)
  • Kısa kısa antik Mısır kavramları (ağız açma töreni, kayıkçı, Cennet, cehennem, kartuşlar, yazı ve alfabe, kutsal hayvanlar, mumyalama, ruh kavramı, zaman kavramı, büyü, kıyamet, önemli mimari eserler ve tapınaklar, gök ve yıldızlar, öte dünya yolculuğu, vs…) (4 hafta)

 

 Başlama Tarihi  16 Nisan Cumartesi Saat: 19.00  


kayıt- bilgi için: [email protected] 

 

 

Takvim

Mart 2022
P S Ç P C C P
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

timeline

Aylık

ÖZGÜR ÜNİVERSİTE YOUTUBE